Gyülekezetvezetés

Ha azt gondolod vezető vagy, és magad mögé nézve nem látsz senkit, csak sétára indultál.

Mark Driscoll: Hogyan fejlődhetsz az igehirdetésben és tanításban?

2013. február 13. 22:36 - Kereso75

Mark-Driscoll.jpg"Keresztény főiskolára járok, bibliai tanulmányokat és ifjúsági szolgálatot hallgatok, miközben vezetőségben van szogálatom. [szerk: nem egyértelmű, hogy vezető, vagy szolgálata van azzal kapcsolatban]  A középisola vége felé éreztem Isten elhívását a szolgálatra, de nem vagyok biztos benne, hogy nekem erre van ajándékom. Hogyan lehetek jobb ebben? –Seth"

Kedves Seth,

Borzasztó nagy megtiszteltetés az Úr igéjét tanítani bárki számára. Köszönöm, hogy figyelembe vetted ajándékaid, és hogy komolyan vetted ennek felelősségét!

Mielőtt részletekbe mennék, bátorítani szeretnélek. Nem gondolnám, hogy én vagyok a világ legjobb prédikátora, mert tudom hogy még sokat kell tanulnom, és én vagyok saját magam legnagyobb kritikusa. Őszintén szólva veled együtt járom ezt az utat. Sok nyilvános beszédet tartottam nagyobb csoportoknak középiskolában nem keresztényként és diákelnökként. Főiskolán kommunikációból diplomáztam, kifejezetten beszédre szakosodva az USA egyik legkiemelkedőbb kommunikációs karán.

Bár ezek a tapasztalatok sok mindenben segítettek, semmi nem készített fel az Ige tanítására.

Karrierem elején sokat küszködtem, jobb napjaimon néhány tucatnyi embernek prédikáltam és tanítottam. Nem tudtam hogyan vezessem ez embereket lelkiekben, nem tudtam hogyan támaszkodjak a Szentlélekre a prédikációkra való felkészülésben pillanatról pillanatra, nem tudtam mit hagyjak meg vagy ki az üzenetből, stb. Röviden szólva rázós volt az első pár év. Nagyon rázós. Kezdeti prédikációim nem is elérhetők az interneten, mert vagy nem is lettek rögzítve (hála Istennek!), mások pedig egyszerűen nem jók.

A mai napig követek el hibákat. Néhány hete egy vicces illusztrácóról azt hittem, működni fog az igehirdetésben, de az első alkalaom után ki kellett hagynom, mert nem nagyon ült. Szintén nemrég tartottam egy 80 perces alkalmat. Rettenetesen hosszú volt, még számomra is, ami szerintem sokat elmond (Mark Driscoll min 45 perceket prédikál a szerk.). Nem fókuszáltam eléggé a tanítást, túl sok mindent akartam belezsúfolni.

Mindezt leszögezve álljon itt pár tanács egy hozzád hasonlótól, aki keményen dolgozik azon, hogy jobb legyen az Ige tanításában, Isten kegyelméből.

Első lépés: Dolgozz keményebben!

Pál apostol beszél azokról, akik "tanításban és prédikálásban munkálkodnak". Vannak akik azért szeretnének lelkipásztorok lenni, mert kvázi irodai munka, és sokat lehet vendégségbe járni, de igazából ez is egy munka. Mint minden más területen, dolgozni kell rajta, gürizni, és fejlődni benne.

A jó humorérzék, barátságos természet, vagy jó eladókészség önmagában még nem elég, hogy valakiből életreszóló tanító legyen, vagy hogy Isten igazságának a növekedését megindítsa az emberekben. Keményen kell dolgoznod azért, hogy bűnbánó ember, növekvő keresztény, elkötelezett Biblia-tanulmányozó, felkészült tanár, stb. legyél. Dolgozz keményen, hogy megtaláld azt, ami a leginkább működik számodra. Mindez Isten megerősítő irgalmából.

Második lépés: Fektesd bele az időd!

Malcolm Gladwell azt mondja, hozzávetőlegesen tízezer óra szükséges ahhoz, hogy világszínvonalú legyen valaki valamiben. Ez lehet hegedülés, csavart labda visszaütése, vagy a Rómaiakhoz írt levél tanítása. Tehát valahogy csak bele kell fektetni az idődet. Akár kicsi, nagy, hivatalos, kötetlen, idős, fiatal, keresztény, vagy nem keresztény csoportot tanítasz, egyszerűen bele kell tenni az órákat! A tízezer órát harmincas éveim derekára értem el. Tantottam és prédikáltam bárkinek és mindenkinek, bárhol és mindenhol. Ragadj meg minden adódó lehetőséget! A te feladatod összegyűjteni az embereket tanításra vagy prédikációra. Senki nem tartozik neked semmivel. Ha beszélni akarsz emberekhez, szeresd és gyűjtsd össze őket! Ne várd senkitől, hogy közönséget verbuváljon neked!

Harmadik lépés: Többször mond el az igehirdetésed!

Ugyanazt az igehirdetést többször megtartani hatalmas áldás. Akár egymást követő vasárnapi alkalmakról, akár különböző korcsoportokra szabott tanításokról van szó, ugyanannak az üzenetnek többszöri előadása rettentő hasznos. Lehetővé teszi, hogy megfigyeld az emberek reakcióját, felismerd az érzelmi görbét, megfigyeld hol működött és hol nem, és hogy javíts rajta alkalomról alkalomra.

Negyedik lépés: Ne hagyd el a helyszínt miután befejezted a prédikációt!

Miután befejezted a tanításod, helyezkedj úgy, hogy mindenki számára elérhető legyél kérdésekkel. Társalogj az emberekkel! Maradj helyben egy darabig. A korai időszakban ez nagy áldás volt számomra. Ha az embereknek kérdésük van, segítenek abban, hogy észrevedd mit hagytál ki az idehirdetésből. Ha még nem hívő emberek akarnak az üzenetről társalogni, megtanítanak evangelizálni. Ha az emberek összezavarodtak, megtanítanak tisztábban kommunikálni. Ha az embereknek imára van szükségük, megtanítanak helyesen szeretni. Ha kritizálnak, segítenek megalázkodni. Ha dicsérnek, bátorítani fog.

Ne hadakozz és ne mentegesd magad, hanem legyél alázatos és ragadj meg minden igehirdetés utáni alkalmat a tanulásra és növekedésre, még ha beszélgetőpartnered gonosz lelkületű és igazságtalan is. Számíts ellenállásra! Ez része Isten Igéjének tanításának és prédikálásának.

Ötödik lépés: Legyél önmagad megszentelt változata!

Ne kedvenc prédikátorod nyomaiban járj, legyél önmagad! Legyél megszentelt, növekvő verziója önmagadnak, aki egyre közelebb kerül Jézushoz! A Bibliát különböző emberek írták a Szentlélek által vezetve, de személyiségük nem maradt rejtve a lejegyzett szövegben. Ugyanígy van az igehirdetőkkel is bizonyos szempontból.

Ha idősebb vagy, inkább a szülői éned szól belőled, ha fiatalabb, van motiváló energiád. Ha vicces vagy, átjön az üzeneted, és könnyebben megkedvelteted magad az emberekkel. Ha evangelizáló vagy, tisztább lesz elhívó üzeneted a megváltásra. Ha "agyas" keresztény vagy aki odavan a lábjegyzetekért és a halott teológusokért, inkább professzornak fogsz tűnni.

Bárki is vagy, legyél önmagad megszentelt verziója, csináld amiben jó vagy! Ne másokat utánozz, hanem tanulj más tanítóktól, prédikátoroktól, értékeld, tiszteld, élvezd őket, de ne próbálj ők lenni! Legyél magad! Vannak olyanok, akik úgy fogják hallani tőled Isten igéjét, mint senki mástól, így tehát örvendj, hogy szolgálhatod őket!

Mark Driscoll (Seattle Mars Hill gyülekezet)

fordította Vajda Gábor

Szólj hozzá!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása