Gyülekezetvezetés

Ha azt gondolod vezető vagy, és magad mögé nézve nem látsz senkit, csak sétára indultál.

Rick Warren: A szervezés 7 alapelve

2011. január 02. 12:05 - Kereso75

Nehémiásra, a jó vezető bibliai mintaképére, embert próbáló program lebonyolítása várt, amikor Jeruzsálembe visszatért, hogy a kifosztott város falai újjáépítésében segédkezzen. Sikerült neki! Irányítási módszere segíthet bennünket abban, hogyan is bonyolítsuk le missziós programjainkat. Az újjáépítési tervet megvizsgálva hét általa alkalmazott alapelv rajzolódik ki.

1. Egyszerűsítés

Nehémiás nem bonyolította túl a tervét. Nem bízott másokra feladatokat véletlenszerűen. Nem hozott létre egy teljesen új szervezetet, és nem terhelt másokat bonyolult táblázatokkal.

Mindvégig az egyszerű tervhez ragaszkodott. A szervezését a már meglévő természetes csoportosulásokra alapította, mint például a papokra, a jerikóiakra, Hasszenáá fiaira. A lényeg: ne hozzunk létre szükségtelenül szervezetet. Ha már van szervezet, próbáljunk azon keresztül és azzal dolgozni. Van úgy, hogy jön egy új vezető, és az első, amit tesz az, hogy az egész szervezetet elkezdi megváltoztatni. Gondoljunk arra: ha valami nem rossz, ne javítsd meg. A legegyszerűbb szervezetek a legerősebbek.

2. Részvétel

Pofonegyszerű a szabály: azokkal dolgozzunk együtt, akik dolgozni akarnak. Furcsamód sok vezető sosem tanulja meg ezt a szabályt. Minden idejüket abba ölik, hogy megpróbálják a lustákat és az unottakat munkára fogni ahelyett, hogy készeket használnák a munkára.

Nézzük csak, mit tett Nehémiás. Majdnem mindenkit beszervezett a fal építésébe. Részt vettek a papok, az aranyművesek, a parfümkészítők, férfiak és nők, városiak és falusiak. Mindenki rakta a téglát és keverte a habarcsot.

De volt egy kivétel (Neh. 3:5) „Ezek mellett a Tékoa-beliek javítottak. Az előkelők azonban nem hajtották a nyakukat a szolgálatba.” Nehémiás nem törődött azokkal, akik kihúzták magukat.

Minden helyzetben lesznek, akik jönnek és segítenek, és lesznek, akik távol maradnak. Nehémiás az utóbbiakkal nem törődött, és azokra szentelte figyelmét, akik készséggel dolgoztak. Nem voltak miatta álmatlan éjszakái, nem keseredett bele, sem nem pazarolt arra időt, hogy rávegye őket a munkára. Ha vezetők vagyunk, ne aggódjunk azokért, akik nem akarnak részt venni valamiben, hanem törődjünk azokkal, akik igenis készek.

A Saddleback-i pályafutások elején még nem ismertem ennek az alapelvnek az igazságát. Akárhányszor valamit terveztünk, pl. egy munkát, rendezvényt, jöttek az emberek rendesen, de én csalódott voltam azok miatt, akik nem jöttek el. Végül Isten megmutatta nekem, hogy azoknak örüljek, akik jöttek!

3. Feladatok szétosztása

Mikor szervezünk, bízzunk másokra részfeladatokat. Képzeljük el, hogy mi lett volna akkor, ha miután Nehémiás megtartotta a buzdító beszédet, és mindenki megtelt lelkesedéssel, kiadja a parancsot: „Most pedig lássatok munkához, mindenki keressen már magának valamit, ami tetszik!” Ez lett volna a fatális kudarc.

Ehelyett Nehémiás a falat az éjszakai körbejárás alatt részekre osztotta. Mindent egyszerűen csinált, és aztán következett a feladatok szétosztása. Ennek során:

  • A fő feladatokat osszuk kisebb részekre. Mikor Saddlebackban megkezdtük a munkát, mindenkit egyszemélyes bizottsággá tettem. Mindegyikünknek megvolt a maga dolga. Egy valaki szórólapozott, másvalaki a gyermekmegőrzést szervezte. Mindenki kapott valamit tennivalót.
  • Mindenkinek legyen „munkaköri leírása”. Minden munkásnak jó tudnia, mit is várnak el tőle.
  • Megfelelő embereknek megfelelő munkát adjunk. Rossz ember rossz feladattal csak zavart okoz, mindenféle érzelmi problémákat generál. A feladatok szétosztása nem azt jelenti, hogy sózzuk valakire a munkát. Tudnunk kell, mi a tulajdonképpeni feladat, az adott személynek mi az erőssége, és ezt követően már csak az marad, hogy jól párosítsunk.
  • Amiért mindenki felelős, azért senki sem felel. Minden egyes felelősségi kört valakinek vállalnia kell.

4. Ösztönzés

Amikor egy tervet megvalósítunk, gondoskodjunk arról, hogy az emberek magukénak érezzék. Nehémiás könyvében többször előjön, hogy az emberek otthonaik környékén végeztek javításokat. Ha mi is Jeruzsálemben laktunk volna, hol lenne legfontosabb a fal építése? Valószínűleg az otthonunk mellett!

Ha engedjük, hogy az emberek a tervet magukénak érezzék, sokkal inkább motiváltak. Úgy gondolom, Nehémiás azt sugallja, hogy végezzétek a lehető legcélszerűbben a munkát. Nehémiás hagyta, hogy az emberek ott dolgozzanak, ahol leginkább érdekelte őket a munka. Ez a szervezés igen fontos alapelve; a jó szervezés esetén az emberek saját területüket maguk építik.

5. Együttműködés

B.C. Forbes, aki a Forbes magazin alapítója, azt mondta, hogy a siker építőköve a csapatmunka. Az együttműködés a jó szervezéshez elengedhetetlen. Nemrég olvastam, hogy a vadludak 72%-kal tudnak messzebb repülni, ha alakzatban és nem egyedül repülnek.

Ha együttműködünk, ha a csapat összedolgozik, jelentős a növekedés. Az együttműködés jobban motivál mint a verseny, sőt erőteljesebben hat ránk, mert úgy érezzük, hogy egy nyerő csapat részesei vagyunk.

A jó szervezés a bizalmat és csapatmunkát erősítve teremt támogató légkört. A Biblia, ha gyülekezeti hívőkre hivatkozik, 58 esetben az együtt szót is használja. Szinte Isten azt mondja: „Értsétek meg, segítsetek egymásnak!” Nincsenek remete hívők. Együtt vagyunk a hívő életben. Egy csapat vagyunk. Rendkívüli erőt rejt magában az együttműködés.

Isten az egyházban majdnem bármi felett el tud nézni, de a megosztottságot nem tűri. Az Apostolok Cselekedeteinek első 10 fejezete tízszer fogalmaz úgy, hogy a hívek egy szívvel és egy lélekkel együtt voltak. Amikor olyan egység van köztünk, mint az Apostolok Cselekedeteiben, akkor rendelkezünk azzal az erővel, ami ott is megnyilatkozik.

A hó nagyszerűen illusztrálja, hogy Isten mit tud pár hópehelyből kihozni. A hópelyhek lágy, tünékeny dolgok, de elég sok belőlük megállítja a forgalmat. Én egyedül semmire nem jutottam volna Saddleback Valleyben, de együtt a saddlebacki hívők nagy családja tízezreket érintett meg.

6. Szervezetbe épülés

Ha a feladatokat szétosztottuk, akkor a munka ellenőrzésével is foglalkoznunk kell. Nehémiás is végigjárta a falakat, és ellenőrizte a munkát. Tom Peters a Szenvedéllyel kiválóan című könyvében úgy nevezi ezt, hogy irányítás körbejárással.

Nehémiás is tudta, ki mit épített, mert körbejárt, embereket ellenőrizve. Így tudta nyomon követni, hogyan folynak a dolgok. A jó vezetés eredményeképpen egyértelmű, hogy kinek a kezében van az irányítás. Az emberek nem azt csinálják, amit a főnök elvár, hanem amit a főnök ellenőriz.

7. Elismerés elve

A jó vezetők elismerik mások munkáját. Például Nehémiás is név szerint ismerte a falon dolgozó embereket. Véleményem szerint ez egy jó vezető ismertetőjele. Sőt még a könyvében is felsorolta őket, és mi több ezer év múltán kicsit akadozva ugyan, de felolvassuk a neveiket, Nehémiás segítőinek nevét. Mert neki arra is volt gondja, hogy elismerje ezen férfiak és nők munkáját. Tudjuk, hogy ki végez jó munkát a szervezetünkben? Ha igen, szavakkal is ismerjük el munkájukat.

Nehémiás előtt óriási feladat tornyosodott, amikor a Jeruzsálemet körbevevő fal újjáépítése során kellett emberek munkáját megszerveznie. De megbirkózott a feladattal. Isten adta Nehémiás elébe ezt a hét elven működő rendszert, méghozzá azért, hogy ezek működőképes elvek.

Nos, mi milyen programban tudjuk ezeket az elveket alkalmazni?

Rick Warren

Szólj hozzá!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása